RECENZE: Thee Melomen – Disappear

Thee Melomen z chorvatského Záhřebu jsou kapelou, navazující na dlouhou a vydatnou tradici chorvatského (a potažmo jugoslávského) garage rocku a punku v nové době. Kapela, vzniklá v uplynulém desetiletí, složená z nadšenců odchovaných místním punkovým boomem, aby do písní přenášela jejich vize, čerpající z inspirací v deskách ze sedmdesátých a osmdesátých let. Ostatně původní basák Mislav měl za sebou působení ve skvělých a neprávem pozapomenutých The Babies.

Úvodní a zároveň titulní píseň Disappear je naprosto odzbrojující garage punkový hit, stavící na nesčíslněkrát použitém, leč geniálním, kytarovém motivu a ležérní atmosféře garážového rocknrollu. V atmosféře, evokující představu toho, že zpěvák deklamuje svůj text se zapálenou cigaretou v koutku úst. Sedmdesátkový punk se tu setkává s bezuzdným šarmem retro garage rocku v té nejpřirozenější symbióze. Druhá skladba Freigh train pro změnu servíruje thundersovský přímočarý rocknroll, dochucený foukací harmonikou. V celkovém vyznění oproti starší nahrávce Thee Melomen na Disappear čerpají o poznání více z garage rockového soudku a při poslechu opakovaně cítím výrazné vlivy kapel jako The Lyres, DMZ, Cynics či svých krajanů Majke, ovšem s poctivou příměsí The Saints i oněch, již zmíněných, New York Dolls. Zní to jako snůška přehnaných komplimentů, ale realita za tím téměř v ničem nezaostává. Thee Melomen jsou tak dalším důkazem, jak silné kořeny zapustil rocknroll do půdy v bývalé Jugoslávii během punkové exploze, ze které plodí dodnes.

Jako zajímavá perlička může znít i to, že autorem textu Secret Double Agent Girl je Zdenko Franjić, žijící legenda tamní podzemní scény a muž stojící za vydavatelstvím Slusaj Najglasnije!. To se zasloužilo o vydání fůry, dnes kultovních, lokálních nahrávek a do dosud si žije svým vpravdě nonkonformním životem. Vše zakončí dvanáctá Levitation, v níž se odráží odkazy blues i Rolling Stones.

Deska vyšla na sympatické Slovinské značce Martin’s Garage Records a je takovým nenápadným klenotem balkánského rocku, byť s výrazně amerikanizovaným převlečníkem. Doporučuji nepřehlédnout.

Rok vydání: 2019

Label: Martin’s Garage