RECENZE: Dee Cracks – 20 Years. A Frantic Effort 3×10“

Dvě desetiletí nakomprimovaná do šesti desetipalcových stran – tak rakouští Dee Cracks oslavují své dvacáté narozeniny. Dík jejich domovskému vydavatelství Pirates Press Records naprosto stylově, trojitým desetipalcem. Krom toho, že desetipalcové desky jsou jedním z mých oblíbených formátů, stejný formát dostala i devadesátková kompilace raritních nahrávek The Clash.

Dee Cracks prošli své autorské šuplíky a oprášili nejednu vykopávku. Vše k tomotu účelu navíc nahráli znovu, takže výsledkem je kompaktně znějící deska, plná chytlavých melodických písniček. Dee Cracks od de facto počátku totiž navazují na v devadesátých letech redefinovaný bubble gum punk, který svou zásadní inspiraci čerpal u Ramones, ale zároveň se z jeho esence vytratila provokativní složka toho, co dělalo ranné Ramones tím, čím byli. Zůstali jen ze šedesátkového popu obšlehlé hudební šablony, nabuzená kytara a inflace kožených křiváků. Devadesátá léta obecně vyprázdnila subkultury o jejich původní obsah.

Ale teď již k desce samotné. Rozjezd obstarává ve svižném středním tempu jedoucí píseň Burn Out a na ní navazuje strhující vypalovačka Another Time Bomb. Třetí Down And Out pro změnu nabízí polohu zádumčivých písní, jaké Ramones průběžně produkovali po celou svou kariéru. Dee Cracks ramonesovský punk koření emotivním nábojem tvorby kapel typu Hot Water Music. Je to koktejl, který za ty dvě desítky let DeeCracks vypilovali k dokonalosti a dodali mu vlastní facelift. To na této desce dokazují hned osmadvacetkrát, včetně páru zcela nových písní.

Koncept trojitého desetipalce si mě získal již formátem, co víc Dee Cracks se povedlo dát průřezu své tvorby nový kabát s výrazným energickým nábojem.

Label: Pirates Press Records

1. Burnt Out