RECENZE: N.V.Ú. – 14 dní

Po dvojitém albu s prvními demo nahrávkami, vydaném před dvěma lety, je tu poprvé na desce vydané první album královéhradeckých N.V.Ú. To vyšlo roku 1994 u Black Point Records, v té době pouze na CD a kazetě. Byla to doba, kdy se místní trh na dlouhou dobu s gramodeskami rozžehnal, a ty na následující dvě desetiletí zůstanou výsadou striktního punkového a metalového podzemí, odmítajícího diktát směřování mainstreamového hudebního kšeftu.

Nahrávka, vzniklá v předjaří roku 1993, reflektuje N.V.Ú. v momentu, kdy se stylově usazují v pro ně později charakteristické stylové podobě, a definitivně se tak hlásí o slovo v té specifické škatulce, nazvané „český punk“, tak jak byla redefinovaná někdy v době kolem přeměny režimu, tehdy aktuální vlnou kapel, mezi které i N.V.Ú. patřili. Dvanáctka písní se pro mnoho fanoušků stala klasikou a kapele pomohla dostat se do širšího povědomí. Aby se v letech následujících stala jednou z „nášivkových“ záležitostí místních teenage punků.

Jsou tu skladby, které mají i s odstupem tří dekád svou sílu. Z většího přímočarý punk tu doplňují skladby s výrazným vlivem tuzemského alternativního podzemního bigbeatu. Úvodní Čistá chodba je pak archetypální středně tempový punk regionálního rázu s frackovsky šmrncovním zpěvem, na kterou navazuje svižný pogo punk písně Až já budu voják. Vůči té v kontrastu působí hned třetí Tvůj jinej člověk, svou veskrze post punkovou zádumčivostí. N.V.Ú. si tak brouzdají v inspiracích, tu sáhnou tam, jindy onam a v tomto duchu se dobereme až konce desky. Skladby jako Pozdě nebo Potrat, mají, jak dík výrazným kytarovým motivům, tak i Štěpánově specifickému hlasovému projevu, svůj nesporný šarm, zároveň je tu nezanedbatelná část skladeb poznamenána poněkud těžkopádným a úmorně se táhnoucím rockem. Ten zkoušku časem mohl ustát patrně pouze pro opravdu loajální fanouškovské jádro či posluchače, pro které byl poslech této nahrávky v něčem formativním zážitkem jejich subkulturního zasvěcení.

Nalijme si čistého vína, je dobře, že konečně na LP vycházejí alba kapel z dob, kdy gramofonová deska nebyla v kurzu, zároveň fanouška mnoha z nich to ze mě neudělá.

Rok vydání: 2023 / 1994

Label: PHR Records