RECENZE: Daltonz – Hier, Demain, Maintenant

Daltonz, z francouzské Normandie mají, krom stylového jména, inspirovaného padoušskými westernovými desperáty z komixu o Lucky Lukovi, za sebou téměř dvě dekády dlouhou historii, proloženou delší odmlkou a Hier, Demain, Maintenant je jejich první novou gramofonovou deskou od roku 2014. Každopádně její vydání předznamenalo kazetové EP z loňského roku.

O novém francouzském Oi! se v poslední době mluví opakovaně v superlativech, a to i na virtuálních stránkách našeho plátku, každopádně Daltonz, dobou svého vzniku, spadají do éry jakéhosi mezidobí, kdy osmdesátá léta byla již jen poměrně vzdálená minulost, leč ona nové vlna dosud nedorazila a byla hudbou obdobně vzdálené budoucnosti. Jsou tak exemplárním příkladem kapely, která udržovala kontinuitu regionálního soundu a punkového ducha, v době, kdy to nebylo cool a v globálním měřítku po francouzském Oi! neštěkl ani pes. Již jen za to jim patří velký palec nahoru.

Co je ale nejdůležitější, Daltonz tu v osmi písních předvádějí, jak moc si zaslouží pozornost pro svou autorskou tvorbu. Od první skladby tu rozjíždí odlehčený melodický punk s jen lehce nabuzenou kytarou, doplněný o obhroublý street punkový chraplák zpěvu a frankofonní hymnické skandování, stavící na jednoduchých, ale navýsost účinných rýmech. Pokud se někdo považuje za punkového fandu a nestrhne ho chytlavost písní jako jsou Chanson d’elegance, Rive Droite nebo Retoura Lënvoyeur, měl by patrně navštívit ušního, případně zamířit do vod jiných subkultur. Ano, tak dobrá nová deska Daltonz vážně je.

Pánové, tvořící sestavu Daltonz, nejen dle diskografie, ale i dle fotek, mají své nesporné zkušenosti a ty zde zúročují mírou vrchovatou. Další až nečekaně skvělá nahrávka z dílny Une vie pour rien Vinyles.

Label: Une Vie Pour Rien?

1. Chanson D’Elégance
  2. Inadapté