RECENZE: Pyr Kata Voulisi – Thimata Irinis

Řecko a jeho hudební scéna je stále tak trochu světem sám pro sebe. To je ještě znásobeno, pro značné množství lidí, jen obtížně čitelným řeckým písmem, dělající z každého názvu kapely v rodném jazyce lehčí čtenářský oříšek, a to i pro nás, kdo máme zkušenost s azbukou. To dílem platí i o svěží záležitosti Pyr Kata Voulisi. Kapele, která je jedním z produktů tamní svébytné, leč vitální hardcore punkové komunity.

Pyr Kata Voulisi na sedmi skladbovém dvanácti palci svébytně reprodukují svou slabost pro švédský hardcore punk. Nikoliv nadarmo, krátce po proběhlém řeckém turné, Mattis, kytarista z Dissekerad na otázku „Hele, co bylo nejlepší z kapel, se kterejma jste hráli?“ odvětil: „Nejlepší byli řecký Totalitar, ale nevím, jak se čte jejich jméno“.  Řeč byla právě o zde probírané kapele. A ano, inspirace v Totalitar, je nezpochybnitelná, ale zároveň je jako skvělý bonus fakt to, že frázování skandování v rodném jazyce nabízí specifické vyznění jejich svižnými tempy poháněného hardcore.

Samozřejmě, mluvit pouze o vlivu Totalitar, by bylo značně zavádějící a zkreslující. Lze tu zaslechnout i No Security, Ääritila či relativně aktuální Američany Gas Rag. Každopádně všechno jsou to soubory, čerpající ze stejných zdrojů inspirací. Ty primárně leží v hardcore punku počátku osmdesátých let, což zkrátka a dobře nelze přeslechnout a je to i základem jejich kouzla. Doplňkem tu je navztekaný dynamický projev i celkové vyznění. Celek je kontinuálním navztekaným hardcore punkovým atakem, který ve své rychlosti ani intenzitě nepolevuje až k poslední skladbě, kdy kapela zvolní do středního tempa, hrajíc si s metalem ovlivněným slokovým motivem. Ta je zároveň svým podmanivě repetitivním refrénem i symbolickým vrcholem celé desky.

Pyr Kata Voulisi jsou pro mě, v daném pojetí punku, jedním z největších překvapení letošního roku. Co víc, jsou dalším důkazem toho, že vody Egejského moře vlévají novou energii osvědčeným hardcore punkovým postupům.

Čtouc po sobě předchozí odstavce, bije i mě do očí inflace odkazů na onu švédskou kapelu na T, ale co naplat, ty jsou zde předkládány jako na stříbrném podnose.

Rok vydání: 2023

Label: Pyr Kata Voulisi