RECENZE: V/A – Screaming Death

Čtyřsplit je koncept, který v době, kdy prodejní cena sedmipalce zdárně atakuje magickou hranici deseti euro, může být cestou do budoucnosti, k tomu, jak se malé kapely mohou dostat k vinylové desce, bez toho, aby na tom provařily kalhoty a kupující zápolili s pocity, že jsou permanentně okrádáni. Ostatně již v osmdesátých letech takto vznikly ikonické japonské hardcore desky Thrash Till Death či Game Of Death. Švédské vydavatelství Skrammel na tuto prehistorii nyní navazuje se Screaming Death. Sakra, a zase ta smrt. Na místo regionálního ukotvení japonských duchovních prapředků, nabízí internacionální koncept na ose USA-Švédsko-Anglie.

Každá kapela přispěla materiálem v délce samostatného EP a tak máte za cenu jednoho LP v podstatě čtyři malé desky v jednom balíčku.

První na řadu přichází Destruct z Richmondu. Ti pokračují v tom, co předváděli na posledním LP, které se prohnalo mým recenzentským gramofonem před pár měsíci. Staronový divoký hardcore punk, silně čerpající ze skandinávské školy, stejně jako z polozapomenutých prvotních kalifornských následovatelů Discharge, jakými byli Against či Diatribe. Navztekaný, repetitivní, d-taktem poháněný, hardcore atak, se vším všudy.

Další pánové na holení jsou Scarecrow. Jejich debutní EP poslední rok rozčeřilo raw punkové vody a v Praze odehráli před cca rokem a půl divoký koncert na plácku u Stalina. Zde je inspirace Skandinávií a její adorace, přesněji řečeno Švédskem, ještě o poznání markantnější. Scarecrow tak zní jako amerikanizovaná verze Totalitar či No Security. Což doplňují současným zámořským typem zvuku. Pro skeptiky nutno podotknout, že Scarecrow jsou v tom, co hrají, vážně dobří. Pouze poněkud utopený zpěv je tak drobnou skvrnou na d-taktové kráse.

Když už se tu omílali ti Totalitar a švédský hardcore. Co může být pro všechny tyto nové kapely stylovější než sdílet desku s kapelou ex členů Totalitar a Avskum. Ano, mluvím o Dissekerad. Ti jsou třetí v pořadí a jejich příspěvek tepe v neúprosném tempu. Především druhá Matas Med Lönger je skvělá navztekaná skladba s chytlavým motivem.

Nejen pomyslný, ale i reálný vrchol nahrávky nabízejí britští Rat Cage. Britský hardcore punk v tom nejlepším duchu. Navíc na nahrávkách produkovaný jedinou osobou, obsluhující veškerý nástrojový ansámbl. Navztekaný hardcore punk Rat Cage, poctivě navazuje na post dischargeovský hardcore druhé půle osmdesátých let a aktuálním zvukem skvěle zapadá do škatulky „new wave of british hardcore“. K tomu nutno připočíst mému sluchu lahodně znějící motorheadovskou basu, jejíž síla vystupuje na povrch zvláště v druhé Twist Of The Vice, která je i mým osobním hitem z celé této desky.

Čtyř split Screaming Death má nakročeno k tomu, stát se moderní klasikou. Má k tomu všechny předpoklady a to počínaje parádním obalem a hudebním obsahem konče.

Label: Skrammel Records / Distr. Phobia Records

1. Destruct – Omnicide