Kids and Heroes
Punková scéna hnědne
Martíček 10/02/2016 Magazín, Sloupky

Punk jsem začal poslouchat ve čtvrté třídě základní školy. Když si dnes jako učitel představím žáka čtvrtého ročníku s trikem HNF, přijde mi to trochu úsměvné. Tehdy jsem se ale považoval za maximálního borce. Být mladým pankáčem pro mě bylo naprosto přirozené, protože jsem do té doby neslyšel žádnou hudbu, která by mě okamžitě tak chytla. Psal se školní rok 1992 / 1993 a se spolužákem jsme pokládali základy naší kapely.

Přímočarost, upřímnost, tolerance a vyjádření názorů

Ač jsem si to v té době plně neuvědomoval, na punkové muzice mě vždycky bavila jednoduchost, přímočarost a upřímnost. Neumění hrát mohlo být velkou předností. Názory, postoje, toleranci a vymezování se vůči všemu zlu světa jsem zase hledal v textech. I proto se pro mě stala punková muzika něčím, co mě od té čtvrté třídy základky imponovalo a doprovází mě dodnes.

Rychle poté, co odezněla prapodivná éra Orlíku, jsem si uvědomil, jak otevřeně rasistické texty byly součástí divoce svobodného vyjadřování přelomu 80. a 90. let.  Na konci 90. let jsem už narážky na cikány v textech nejen severočeských kapel vnímal jako plevel a hloupou klukovinu. Netrvalo totiž dlouho a všechny punkové kapely od rasistických říkanek začaly upouštět stejně rychle, jak se k nám dostávaly hodnoty západní civilizace. Na konci devadesátých let už slogany typu „vytáhneme na černý“, „cigánský problém“ nebo „černá kůže za všechno může“ hrubě nekorespondovaly s hodnotami většinové společnosti, natož lidí, kteří se hlásili k punkové scéně.

Cizinec, po kterém neštěkl ani pes

Ještě před dvěma lety jsem si myslel, že xenofobie a rasistická nenávist je výsadou nešťastných, bezprizorních a zakomplexovaných buranů, kteří nepoznali nic jiného než vlastní nepodnětný mikrosvět, a že v muzice takzvaných punkových kapel nemají místo. Bláhově jsem si myslel, že vím, na které straně bude stát ten pelmel, který se dá hodně zjednodušeně nazvat punková scéna, v době migrační krize.

Když jsme v roce 2013 – dávno před současnou uprchlickou vlnou – složili píseň Cizinec, neštěknul po ní ani pes. Vznikla proto, že jsem pracoval v neziskovce a dlouhodobě se problematice cizinců věnoval. S kapelou jsme chtěli prostřednictvím téhle písně dát jasně najevo, na které straně stojíme ve chvíli, kdy je obyčejný člověk s rodinou nucen utíkat z vlastní země, která je ohrožena občanskou válkou, násilím nebo konflikty světových mocností na území suverénního státu. Nenapadlo mě, že se píseň stane aktuální už o dva roky později. A že nastane doba, kdy se i já budu stejně jako onen „cizinec“ obávat bezpečnosti kvůli násilnému a nenávistnému chování takzvaně slušných příslušníků našeho ustrašeného národa, jehož jsem bohužel i já od narození součástí a ve kterém se na stará kolena vyrojily jako houby po dešti křesťanské ideály. Že se budu bát dát veřejně najevo svůj vlastní názor na současnou situaci, abych náhodou nebyl pejorativně nazýván sluníčkem nebo multikulti fanatikem a nebyl ohrožován sekerami a pistolemi primitivních pomatenců na náměstích krajských měst.

Nejpunkovější české kapely světa

To, že můj pohled na svět je vskutku nemainstreamový, jsem si uvědomil ve chvíli, kdy jsem zaregistroval některé své přátele z různých takzvaně punkových kapel proaktivně komentovat a sdílet nepřehlédnutelně zjednodušené, dezinformační, populistické a zmanipulované příspěvky na sociálních sítích a diskutovat pod komentáři a články masových médií, do kterých kdejaká česká nejpunkovější kapela na světě kéruje ve svých textech. V té době jsem tomu nepřikládal větší význam a utěšoval jsem se tím, že taková činnost pramení z nedostatku informací, nezkušenosti nebo zkrátka jen z lenosti diskutujících udělat si vlastní objektivní názor.

Pak jsem ale v listopadu 2015 dostal nedopatřením do ruky nové album kapely, která se na koncertě ve Stříbře uvedla tím, že „hrát nebudeme, bubeník dostal od Rusáků přes držku“. Měl jsem úsměv na tváři a raději jsem se na detaily neptal. Když jsem konečně po vystoupení naskládal všechny členy spolku do auta a vložil CDčko do přehrávače, bylo mi všechno jasné. V první písni punkové kapely na mě vybaflo „cigáni maj dávky dvakrát větší, nejsou invalidní důchody“. V tu chvíli jsem ten paskvil hodlal vyhodit z okna. Kluci mě zadrželi. Chtěli, abychom si album poslechli celé. Dlouho jsem z nějaké muziky necítil tolik nenávisti k tomuhle světu, jako z osmi písní téhle západočeské kapely. Frustrace, násilí, zlost. Chlapcům a dívce to nelze mít za zlé, protože současný svět je opravdu hodně nespravedlivý a kdo není dravec, hodně rychle upadá do beznaděje a zlosti. Ale svádět to na cigány? A dvakrát větší dávky? Naprostý nonsens. A už vůbec nechci mluvit o zjednodušování, paušalizování a uplatňování kolektivní viny. Vracíme se zpátky. Do dob, které byly jednoduché pro stádo tupých ovcí, ale ne pro lidi toužící po svobodě a spravedlnosti.

Punková scéna hnědne

Začal jsem se dívat kolem sebe ještě víc. Člen legendární punkové skupiny sdílí články Organizace proti multikulturnímu fanatismu i Bloku proti islámu. Jiní členové punkové kapely sdílí fotku na podporu lidového prezidenta Zemana (mýlím se, když si myslím, že punková scéna je pořád proti establishmentu?), islamofobní produkční se pokouší zorganizovat punkový festival a diví se, když se proti tomu někdo ohradí, bubeník jiné kapely považuje za dementy ty, kteří nezvolili za svůj životní postoj nenávist k uprchlíkům, ale otevřenou náruč jako počátek úspěšné integrace do majoritní společnosti. Kapely, které ještě nedávno hrály s „pankáčema“, se objeví na billboardu megakoncertu xenofobní modly Ortel. Člen další party sdílí koláž srovnávající fašismus s islámem a dává mezi to rovnítko. Má smysl pokračovat?

Nemá. Punková scéna hnědne. Alespoň ta část z ní, která sama sebe za punkovou označuje. Jednotlivci se podílí na nenávisti, nechutné politické propagandě, xenofobii a ustrašenosti, která je v naší zemi zcela neopodstatněná. Destruují hodnoty, které jim byly vlastní, popírají své vlastní texty (ty se tak stávají naprosto směšnými a prázdnými slogany), podporují politické manipulace (proč?) a napomáhají extrémní pravici v sebevědomě vítězném tažení českou společností. A hlavně: nesou část odpovědnosti za násilí a trestné činy, které česká policie i politici zvesela tolerují.

Martíček / Houba

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone

O autorovi

24 komentářů

  1. moribundus 10/02/2016 at 14:18

    No , nevím…. jsou to zase jen takové obecné kecy , které posloucháme z obou táborů již dlouhou dobu. přijde mi to jako opsané z různých jiných komentářů , takže slušně řečeno , zbytečný výplod. Snad jen to štvaní proti rafinovaně “ nejmenovaným “ kapelám je jakousi novinkou a u člověka , který se staví jako ideál slušnosti , čestnosti a dalších opravdu punkových vlastností je to minimálně zajímavé :-) Nechť si však každý zamete nejprve před vlastním prahem… P.

  2. Michaela 10/02/2016 at 14:57

    Moribundus: Jaký dva tábory myslíš? Nevšimla jsem si, že by byl svět černobílej.

  3. Chuck 10/02/2016 at 15:16

    Martíčku, ten bubeník jsem já. Nebyli to rusáci, ale jak se nakonec ukázalo, rumuni. Bitka vznikla kvuli tomu, že obtěžovali holky v klubu, kde neměli co dělat, protože to byl pomaturitní mazec, pro uzavřenou společnost. A myslim, že rozbít třem klukum flašku o hlavu/obličej neni zrovna nic prímovýho. Kdybych byl xenofob a rasista, napíšu písničku o tom, že za všechno může „cizinec“ či jiná barva kůže… Možná by ses měl víc zamyslet nad podstatou celýho toho textu, neni totiž vůbec rasistickej, ani xenofobní, či jinak nenávistnej vůči menšinám! Je proti vládě jako takový.
    Řikáš že jsi dlouho neslyšel tolik nenávisti, jako v 8 našich písních. Já tam teda vidim i písničky, který vubec neřeší žádnou nasranost. Další, který právě komentujou míru násilí a nenávisti a nabádaj k tomu, aby se člověk napřed zamyslel sám nad sebou, než šťoural do druhých…tak kde??

  4. Walťo 10/02/2016 at 15:55

    …či je to opísané, z vlastnej hlavy, vizuálny postreh, či všeobecné vnímanie je v podstate jedno – je to žiaľ pravda, ktorá trvá, ale už dlhšie a nielen v československej punk/oi scéne… aj keď nádory odstrániš, tak môžu neskôr znovu vyrásť ;)

  5. Pumbaa 10/02/2016 at 16:39

    @Chuck

    v ktorej kapele to bubnuješ? Rád by som si vypočul a urobil si názor.

  6. Tanj 10/02/2016 at 18:08
  7. tojefuck 10/02/2016 at 18:20

    Stačil mi ten krásný verš o dávkách a invalidních důchdech a poslouchat dál už nemusim…

  8. petis 10/02/2016 at 19:01

    tahle deziluze z „punkáčů“ je podle mě kvůli tomu, že u nás jich většina z nich jenom za punk schovává chlastání a debilitu.

  9. emyl 10/02/2016 at 20:00

    Ono bohužel nehnědne jen punková scéna. Hnědne tu kde kdo, je to zcela nezávislé na příslušnosti k subkultuře, ekonomickém postavení, vzdělání, počtu dětí atd…jako by nám tu společnost někdo přeprogramovával a jde mu to sakra rychle.

  10. karel 11/02/2016 at 11:12

    Presumpce neviny? Co to je? Nějaká lokální byzvýznamná zábavová kapela hrající si na punk tím, že si na sebe oblíknou trika nějakých rádoby „punkových“ kapel, vezmou si pyramiďáky a na hlavě si udělají cosi jako číro?

    Takže – číro nosí i David Beckham, na punkových hadrech už dokázal vydělat McLaren a tím, že zábavová kapela neumí hrát a zpívat a je jednodušší pro ní hrát „punk“ z ní (a hlavně z lidí v ní hrajících) ještě nedělá punkáče.
    Je to úplně k smíchu a vůbec bych se tím nezabýval a neřekl bych, že punková scéna hnědne, protože tohle vůbec není a ani z principu nemůže být součástí punkové scény.

    Navíc je k smíchu o tom psát na webu, který nemá problém dávat prostor i Třem sestrám, jejichž zpěvák Fanánek se kdysi pěkně vyjádřil na legendárním festivalu v Bzenci o Orlíku a cikánech takto: https://www.youtube.com/watch?v=gX-hiWIaPqk
    A nejsem si fakt jist, že by se za to kdy omluvil…

    Úplně malicherné problémy…navíc řešené v zemi, kde je 95% národa latentními rasisty a prezident je šéf těchto zakomplexovaných idiotů, kteří za svoje osobní problémy viní všechny krom sebe.

    Možná by bylo by v lidech o hodně méně nenávisti a zloby, kdyby jedli jen o něco málo masa…

    Jinak samozřejmě souhlas s příspěvkem „petis“.

  11. Jaroslav 11/02/2016 at 12:02

    no nechci vam do toho kecat kuci, ale to nehnedejsi (to same co nejrudější) co vidim jste vy, mate plny huby kecu o toleranci, ale nechcete ji dat tem, se kteryma nesouhlasite… to na druhé strane si na to aspoň nehrajou a vedi ze ne každý se jim libi a ten kdo se jim nelibi proti tomu jdou, je to mnohem uprimnejsi, nez tenhle vas pokryteckej pristup… kazdej at si dela co chce… ale ne ty a ty a ty protože jste moc hnedy… moc modry, moc narodni, moc nenavistny… takze je to spis o pokrytectvi … a samozrejme jsem nevzdelany hloupy idiot, kterej svou nenavisti nici vse ve svém okoli na potkani a na punka ce si vždycky jen hral, ja jen abych vam usetril praci… punks not red

  12. Soused 11/02/2016 at 12:28

    S clankem v celku souhlasim. Duvody jsou mimojine v postrehu od Petise a Karel taky tluce na hlavicku. Svuj podil ma i urcita „nevyspelost“ spolecnosti, tedy i kdejakych prislusniku subkultur-casto tupych egoistu. Lidi VETSINOU nejdou do hloubky a maji tendece zjednodusovat a podlehat trendum=nejsou autenticky, sami sebou. Ale sbirame zkusenosti, my vsichni.

    Lidi v tehle zemi si malokdy udrzeli hodnoty pod vlivem okolnosti a casu. Cim vice sracek vytejka z civilizace, tim vice lidi se vzdava. To je prirozenost, kterou lidska rasa disponuje, zadny velky prusvih.

    Silny se nevzda a vzdycky si cestu najde. Brante pevnost srdci.

  13. OIOIPIRATOI 11/02/2016 at 12:46

    Respekt Martíčkovi…a proč respekt protože něco co je třeba standard mezi lidmi a kapelami kde se pohybuju já, nemusí být standard tam kde hraje houba. Tipnul bych si i že právě víc lidí s tendencí k hnědnutí se bude pohybovat v široké punkové scéně. Čím to je? No asi tím, že punk nebo jeho subkultura je jen odrazem majoritní společnosti a vychází ze stejných podmínek a nálad. Lidi jsou aktuálně nasraný a já to úplně chápu proč – jsem taky nasranej. Punk je tu od toho abysme tu nasranost mohli plivat, bohužel některý lidi i z punkový scény si stejně jako lidi z většinový společnosti místo viníků vyberou plivání na oběti toho – Romy, uprchlíky atp…Ale podle mě to není nic novýho. První rasistickou vraždu v čechách spáchali dohromady punkáči se skínama v jedný partě a Screwdriver byla původně vlastně docela dobrá punková kapela.

    Proto respekt že se k tomu někdo vyjadřuje a jestli někdo jako Jaroslav kecá něco o toleranci vůči rasismu a xenofobii a podepíše se ještě punks not red tak to mluví samo o sobě. Punk pro mě není o hipísácký toleranci, ale o svobodě. Tu nám fašouni a podobný kokoti berou takže žádnou toleranci vůči nim!

  14. Jaroslav 11/02/2016 at 14:11

    presne tak, zadnou toleranci rasismu, xenofobii, nacismu, nacionalismu nebo jakémukoliv jinému nahnednuti, třeba takovému vlastnectvi (jsme to my, kdo urcuje kdo je ten zloun nahnedlej)

    a ten kdo nebude chtit prestat byt nahnedlej tak ho budto
    1) zlikvidujeme
    2) zavreme
    3) převychováme v taborech
    4) vyloučíme z veřejného života
    5) verejne dehonestujeme

    nebo co vlastne vy ochranci svobody a tolerance udelate ? nezda se vam ze jste vlastne nakonec horsi nez ti, proti kterym se vymezujete, nebo spis vy jste preci uplne stejni :-)

    bajecne ze jsou tu takovy skvely a fajn lide, kteří jiné kapely hned oznaci za bezvyznamne, jako kdyby v punku bylo dulezite kdo je slavny, znamy, vyznamny…. další kteří mají pravo označovat toho ci onoho za pravy punk.. no kluci jste tu jedna skvela particka, to zasejc jo

  15. Ideová policie 12/02/2016 at 08:56

    Jaroslav: Dobře trolíš, ale schází ti argumenty – to jsou spíš takový klasický námitky asi jako když někdo nejí maso tak se ho do zblbnutí ptát „A co teda jíš“ nebo když se říkalo že po masturbaci chlupatí ruce. Vždycky kámoši nácků (a dnes nejlépe pešáci islamofóbních hnutí) řvali něco svobodě projevu.

    Popíši ti jak to doopravdy funguje a ne jak v tvojí autoritářský fantazii. V pukový scéně existuje shoda, že nácky teda ne a snaží se s tím pracovat. Protože to není ale tak jak to popisuješ tak k tomu má každý trochu jiný přístup a míru poctivosti. Jsou kapely a lidi a kluby, kteří se považují za striktní antifašisty. Hrají pod gnwp, případně benefity pro AFA, mají antifašstický songy, vlastnoručně vyhazují nácky z koncertů a sami si třeba zažili tu dobu kdy to bylo docela běžný že se hodně punkových koncertů neobešlo bez náběhu těch chudáků na který jsou punkáči tak zlý (tenkrát měly železný tyče). Pak máš třeba kapely na který je tohle moc násilný přesto podporují gnwp protože jim myšlenka prostoru bez nácků přijde sympatická. Pak máš třeba lidi na který je i gnwp moc striktní ale na svým koncertě nebudou tolerovat hajlování.

    To spektrum je dost rozmanitý takže je kec, že to je přesně nastavený. Punkáči mají sdílenou hodnotu netoleranci nácků a antifašismus a každý si ji může přebrat po svém. To že občas není úplně jasný kdo je nácek a kdo jen vlastenec, který by posílal uprchlíky do koncentráků to komplikuje, ale není žádný ústřední výbor, který by to rozhodl a je to předmětem diskuze. Zářným příkladem je třeba Koňýk o kterým se ví mraky let to jaký je a v poslední době je to otevřený fašizující pravičák a stejně s ním byl rozhovor tady. Zona A hraje na spoustě koncertů….

  16. Michaela 12/02/2016 at 16:26

    Ideová policie: Koňýk tady dostal prostor v návaznosti na článek na webu Antify po tom, co jsme byli požádáni, ať ho sdílíme. Dali jsme mu možnost, aby se k tomu vyjádřil sám (což by média měla dělat). V rozhovoru pak akorát potvrdil to, co píšeš, což do tý doby spousta lidí nevěděla/nechtěla vědět.

  17. BrothersAndSisters 12/02/2016 at 18:16

    „Vlastenectví je poslední útočiště darebáků“ (Samuel Johnson)

  18. ivan 12/02/2016 at 19:27

    hm..ja by m autorovi clanku poradil,ak chce pochopit,preco punk hnedne,nech ide skusit zit do Chanova,na lunik,Ostrava a tak dalej.ludia sa pomaly boja vyjst na ulicu kvoli ciganom.a to ich neustale niekto ochranuje a vydiera majoritu z aj tak neexistujuceho rasizmu…ludia sa brani a preto aj punk hnedne.ludia uz maju pokrk toho vecneho ospevovania ciganov.a dovod druhy-uutecenci.pozri,co robia tie prasce-znasilnuju,mlatia,okradaju…dospelych.starych ludi,este aj ddeti…tak sa ludia brania zase..mas naivne nazory..a antifa su tiez pekni fasos niekedy.sak priroda to uz cisti sama.

  19. BrothersAndSisters 12/02/2016 at 20:09
  20. Martin 12/02/2016 at 22:12

    Komentare jako vzdycky chytry. At se to punkacum libi nebo ne, tak subkultury uz dnes neexistuji. Existuji ale hodnoty a v dobe, kdy se o scene jeste dalo mluvit jako o subkulture, by si nikdo nedovolil Martickuv clanek zpochybnit. Jednoduse proto, ze na tech hodnotach ta scena stala. Dneska je bohuzel punk jen dalsi vyprazdnenej hudebni zanr a pro hodne lidi zpusob, jak se pod vlajkou vlastni svobody stylove vysrat na celej svet a sobecky resit jenom svoje ego.
    At si kazdy zodpovi, co je to svoboda a podle odpovedi se rychle pozna, kdo je kdo. Byt svobodny neznamena delat si co chci. Znamena to umet nest zodpovednost za sva rozhodnuti. V Cechach to bohutel znamena zatim jen nebrat ohledy na nikoho krome sebe.

  21. Housenka 15/02/2016 at 13:34

    Jako když se nad tím zamyslíte, tak je blbost hájit se tím, že nejste nácek, ale vlastenec a myslet si, že jsem lepší je kravina. Vlastenectví už z definice obsahuje nacionalismus, xenofobii a rasizmus, takže jako bych se moc definicema neoháněl.

  22. Peter 15/02/2016 at 19:18

    Vďaka za dobrý článok. Ako vždy, nájdu sa aj v punku (a aj v diskusii pod týmto článkom) kokoti, čo sa budú oháňať slobodou prejavu a toleranciou, hoci sú to stále tí istí zamindrákovaní rasistickí kokoti. V punku boli vždy aj takíto kreténi, ale je na punkáčoch, aby tento rasistický xenofóbny kal vykopali kamsi na smetisko punku. To sa týka aj pár hnedých debilov v tejto diskusii, aj trtka Koňýka aj iných. Treba im to povedať so všetkou slušnosťou a úctivo: dopiče s vami aj vašimi jebnutými kecmi!
    Dnešné fašizovanie pri utečencoch je pritom to isté ako kedysi pri Rómoch, Židoch etc etc. Potom ešte teplí a bicyklisti a kde to kurva skončí??
    Nikdy som nepochopil, ako punkáč môže z PRINCÍPU mať predsudky:-) väčší debilizmus si fakt neviem predstaviť…!
    Punk´s not dead!
    Peter

  23. Datra Netolerantny 16/02/2016 at 12:52

    Jasne ze punk hnedne. Punkova scena je len odrazom majoritnej spolocnosti, ktora tiez hnedne. Je na nas aby sme vykopali tu hnedu luzu z nasich kruhov!

    Vy kokoti, co sa zastavate xenofobnych tendencii a stale vyhadzujete na oci ludom ako ja toleranciu, tak vedzte ze ja voci hnedym kokotinam nemienim byt vobec tolerantny. Kde ste to vobec zobrali taketo kokotiny, vy rakovinari vyjebani?!? Jaka tolerancia? Kde zijete do pice? Na Marse? Ste si pomylili punk s ministrantmi alebo co? Sa zobudte a s takym slovickarenim chodte do pice vy sedlaci! Kludne ma urazene nazvite netolerantny antifasista alebo netolerantny slnieckar alebo netolerantny pseudohumanista alebo netolerantny zidobolsevik a netolerantny zradca rasy. Od hovien ako vy to bude pre mna vzdy len pocta a potvrdenie ze idem spravnou cestou.

    Dobry clanok!

    KEIN SEX MIT NAZIS UND VIEL SEX MIT ALLE ANDERS!!! :D

  24. Ječmen 26/02/2016 at 00:17