Literatura

RECENZE: Literární třepotání se Punkového praporu

S koncem loňského roku se objevil knižní titul Punkový prapor, které má tendence být nejen dobrým počtením pro punkové fanoušky, ale určitým způsobem mapuje i severomoravskou punkovou scénu a některé její legendární postavičky. Autorem je Petr B. Vyškovický, jenž je v punkových kruzích rovněž známou postavou. Organizátor, literát, pisatel a především také básník a textař. Jeho texty můžete znát od kapel Aqva Silentia a Jo Riittää!, ale také třeba Spínací špendlík nebo Degradace. Tohle všechno jsou ingredience, které by měly o tuto knihu budit zájem a ukázat, že i v punkové scéně existují „psavci“, kteří mají co říct a měli by se rovněž i číst.

Punkový praporPunkový prapor je název této knihy, ale rovněž i imaginární kapely, která v tomto knižním příběhu hraje jednu z hlavních rolí. Ono totiž těch dějových linií je zde více a až v samotném závěru se osudy jednotlivých postav protnou. Na jedné straně máme kapelu, která to již roky šmidlá na pódiu a její úspěšnost a sláva je samozřejmě velmi pomíjivá. Řekněme, že se nejedná o nějaké hvězdy, ani o žádné nýmandy. Přesto mnozí, kdo k punkovému muzicírování přičuchli, se budou identifikovat se situacemi, které na vlastní kůži zažili. Smradlavá dodávka, nevyplacené honoráře, spaní na zemi, alko mejdany a všechno to, co dělá punk punkem a kapelu kapelou. V další rovině se podíváme na partu místních punx, kteří si jedou to svoje a myslí si, že by to nikdy nevyměnili za nic jiného. Všechno ale samozřejmě nakonec může být úplně jinak. Konflikty s náckama a fotbalovými fanoušky, koncerty a mejdany, jež často končí kdesi v mlze alkoholového oparu, střídání punkových lásek, vztahy s rodiči i blízkým okolím, změny kamarádů, kteří prostě z punku „vyrostli“ a další věci, se kterými se může identifikovat zase každý, kdo někdy rozjel tu svou punkovou rebelii. Další rovinou jsou pak příběhy jednotlivců, kteří se jednoho dne rozhodnou vrátit ke svým kořenům, zatímco v mezičase si žili svůj „normální život“ nebo třeba rozjeli boj na tribunách mezi fotbalovými hooligans.

V příběhu najdeme opravdu množství reálných postav i mnoha míst, které někdy žily punkovou scénou. Množství odkazů se zde kloubí s imaginárním světem, a tím vzniká jakási reálná mystifikace, která by se při dobré konstelaci hvězd mohla stát takovou „vžitou pravdou“. Svůj úděl zcela jistě hraje i jazyk, který se zde na krutém severu používá a který dodává knize glanc opravdovosti a kruté reality místní punkové scény. Příběh je protkán texty kapely Punkový prapor, které rovněž zapadají do mystifikační složky díla, protože často se vám k textu vybaví i melodie a najednou zjistíte, že si pobrukujete nějakou známou „punkovou hymnu“, akorát, že samotný text je poněkud pozměněn. Nebo například v jedné kapitole si můžete přečíst i rozhovor s touto fiktivní punkovou kapelou z jistého punkového fanzinu. V konečném důsledku to tedy působí vše naprosto reálně a věrohodně, takže pokud je pravda, že členové Visacího zámku nejprve svou kapelu presentovali verbálně jako nejlepší punk široko daleko a teprve poté začali zkoušet, je možné, že Punkového praporu se jednou dočkáme na prknech, které neznamenají mnoho.

Petr B. Vyškovický se na punkové scéně pohybuje už pořádně dlouho, tak není divu, že některé příběhy působí naprosto opravdově a reálně. Určitě měl z čeho čerpat. Navíc počítám, že někteří lidé se v určitých situacích fiktivních hrdinů poznají. Tím vším tato kniha dostává pořádné grády a může se časem stát opravdu kultovní záležitostí. PHR records je spíše pro vydávaní muziky jako takové, ale pokud jednou za čas nějakou publikaci vydá, měl by fanoušek asi zbystřit, protože se může jednat o zajímavou věc. Prominu drobné chyby v korektuře, až nečekaně malé písmo, nezarovnání do sloupců a jiné pičoviny, vždyť je to přeci punk, no ne? Naopak vyzdvihnu předmluvu od Šotyho, duchovního otce brněnské Zeměžluče, fotografickou přílohu v závěru, která knihu krásně doplňuje foty reálných postav a míst, a hlavně vyzdvihnu úžasnou lehkost a čtivost, s jakou je tahle knížka napsána. Poměr cena / výkon naprosto jasně hovoří ve prospěch knihy a pochybuji, že bude při jejím čtení zklamaný někdo krom zapšklých jedinců postrádajících sebereflexi a nadhled.

Název: Punkový prapor

Autor: Petr B. Vyškovický

Vydavatel: PHR records