RECENZE: Motorsav – Respiratordrømme

Kodanští Motorsav se znovu hlásí o slovo, tentokrát již se svou čtvrtou deskou. Její název Respiratordrømme výrazně reflektuje časy jejího vzniku a vlastně perfektně koresponduje s jejich pojetím punku, který operuje s gotickou temnotou.

Dá se říci, že každá z desek Motorsav, ač má své nezaměnitelné charakteristické atributy, je oblečena do jiného zvukového a aranžérského svrchníku. Na Respiratordrømme tak hraje výrazně dominantnější roli syntetizátor. Funguje tu jak jako výrazný melodický prvek, tak i jako stavební kámen goth punkové zvukové stěny. To vše ovšem probíhá na pozadí svižně punkových kompozic s melodickou kytarou a charakteristickým zpěvem v rodném jazyce. Celek je k tomu všemu zahalen do kupy ech. Ostatně to si potemnický punk žádá. Výsledkem je specificky dánský punk, ve kterém nepřeslechnutelně rezonuje zalíbení v Samhain i Misfits, stejně jako v náladě aktuálnějšího death rocku či goth punku. Osmička písní počínaje úvodní Drømme Af Blod i dík tomu působí velice kompaktním celkem, stavícím primárně na středních tempech a tím občas prosviští vyloženě rychlá skladba, jako první stranu uzavírající Min hals.

Jedním s nejvýraznějších hitů desky je z mého pohledu, spolu s druhou Splinter, skladba Et Bat/En kniv. Ta je číslem dva na B straně a operuje s garážovou atmosférou spolu s hysterií, poháněnou gradací závěru. Obdobně silný zážitek nabízí ale i předposlední Rødt shock, která ve svižném tempu nabízí rytmicky hymnické skandování, proložené výraznými klávesovými vložkami.

Nahrávku uzavírá píseň Spøgelsesbyen z repertoáru Kalashnikov. Ta pochází z jediného alba kapely z roku 1985, které bohužel dodnes trůní na mém want listu. Motorsav tu naprosto perfektně odkrývají jeden ze svých dominantních vlivů a zároveň vzdávají poctu svým dávným předchůdcům. Tu došperkovali výrazným syntetizátorem a zvukovou zdí. Zároveň je to, dík svému melodickému potenciálu, bez debat jedna z nejsilnějších písní celé desky a bezchybně epická tečka za jinak možná až příliš krátkou deskou.

O vydání desky se postaralo německé vydavatelství Kink Records, které je ostatně již nějaký ten pátek zárukou výrazných a neokoukaných desek.

Rok vydání: 2022

Label: Kink Records