Kids and Heroes
Koňýk (Zóna A): Skutočný nepriatel sa na nás smeje zhora
Dr. No 06/02/2014 Rozhovory
Frontman legendárnej bratislavskej kapely Zóna A bol nedávno konfrontovaný rôznymi fotografiami a vyjadreniami z jeho minulosti, ktoré zarezonovali scénou. Kontroverznosť viacerých fotiek a citátov sme skúsili overiť priamo Koňýka, ktorý sa vyjadril k viacerým zásadným veciam…

Momentálne si jedna z najdiskutovanejších osobností na diskusných fórach vďaka článku uverejnenému na jednej webovej stránke. Viem, že si už na množstvo otázok odpovedal, ale skúsme si niektoré veci zrekapitulovať tu u nás na Kids and Heroes.com. Ako vnímaš, že si niekto dal tú námahu a dal dokopy článok s množstvom fotografií, ktoré ťa v podstate obviňujú z kamarátstva s neonacistami? 

Bol som z toho anonymného špinavého pamfletu nepríjemne prekvapený. Ale už to, že sa ten človek nepodpísal, svedčí o jeho charaktere. V článku je pravdivá asi tretina, tretina sú zveličené a prekrútené polopravdy a tretina sú úplné výmysly. Som tam na fotografiách s mne úplne neznámymi ľuďmi a tí sú označovaní za mojich známych a kamarátov.

Najprv som si myslel, že za tým bude nejaká nová mladá odnož Antify, lenže zhromaždenie takého množstva informácií sa mi zdá byť nad ich sily. Je celkom možné, že za tým stojí niekto zo Smeru (naša vládnuca strana, vznikla zo strany SDĽ a tá vznikla premenovaním komunistickej strany) a tajná služba. Tie fotky sú tam totiž v priemere tak 4 roky staré, tak prečo by s tým čakali tak dlho? A tento článok vyšiel nedlho po mojich častých vyjadreniach na Facebooku a na našej stránke, kde som sa vždy vyjadroval veľmi nelichotivo o politikoch a politike Smeru. Pred druhým kolom župných volieb som napísal, že akýkoľvek iný kandidát je lepší, než kandidáti extrémistického Smeru… a to bola asi tá posledná kvapka. Je jasné, že skorumpovaná smerácka banda (česť výnimkám, sú tam aj charakterní ľudia) sa po novembrových demonštráciách a župných voľbách zľakla, že by mohla prísť o moc a o svoje fleky. Je teda možné, že minister vnútra dal príkaz SIS-ke diskreditovať nepohodlných a pre ich vládu nepriateľských ľudí… No a SIS možno poskytla svoje materiály tomuto blackblogu. Tajní chodia na naše koncerty pravidelne a aj minulý rok sme boli vo vládnych materiáloch zaradení medzi extrémistické kapely, lenže ultraľavicové. Ale je to len moja domnienka… Možno už začínam byť trochu paranoidný… a namyslený :).

Na druhú stranu to ale zase nie je pre mňa až taká novinka. Neprekvapuje ma, že mňa a podobne zmýšľajúcich ľudí označujú takéto ultraľavicové indivíduá  za fašistov a chceli by zakazovať naše koncerty. Nič nové. To isté o nás vyhlasovali a koncerty nám zakazovali ich starší ideologickí súkmeňovci – komunisti. Len pri svojich snahách o odstránenie tradičných rodinných, národných a kresťanských kultúrnych väzieb a tradícií sa už nepoužíva pojem internacionalizmus, ale multikulturalizmus, a ten kto s tým nesúhlasí, sa už nenazýva triedny nepriateľ, ale rasista či homofób.

Nič nie je nemožné, ale podstatné je to, že tie fotografie existujú. Určite by ma zaujímalo to množstvo fotiek s prívržencami krajnej pravice. V podstate je jedno, či ich zhotovila Antifa alebo SIS…

Uznávam, že to takto vyzerá dosť hrozivo, ale tie fotky sú tam aj 10 rokov staré. Priemerný vek fotiek odhadujem na nejaké 4 roky. Na každom koncerte sa odfotím s návštevníkmi koncertu v priemere tak 10 až 30 krát, na veľkých festivaloch aj viac. Keď sa fotím, tak na zábere sú väčšinou jeden až štyria ľudia, tak zoberme priemer, že za 1 koncert sa odfotím s 50 ľuďmi. No a koncertov máme ročne cca 45. Tak to je vyše 2000 ľudí. Za desať rokov to robí 20.000 ľudí. V článku som na fotkách s nejakými 20-25 pravičiarmiTo je 0,1 %. Tipujem, že určite som sa odfotil ešte niekde niekedy s ďalšími, tak sa možno dostaneme aj na 0,3 %. Je to nejaké veľké číslo? Určite som sa odfotil s väčším počtom ľavičiarov. Ale je mi jasné, že kvôli Cigánskemu problému a konzervatívnym názorom som pre nich vhodnejším adeptom na fotenie než Rytmus :).

Ďalšia vec je, že keď sa s niekým fotím, tak z 95% neviem, čo sú tí  ľudia zač a nemám čas ani chuť sa ich vypytovať. Niektorí majú sidovky, punkové trička… Mám im dať pred vyfotením vyplniť nejaký dotazník? A čo keď mi budú klamať? Fotenie ma dosť otravuje, ale keby som to ľuďom odmietal, tak by som bol za chrapúňa. Stačí, že niekedy nemám čas, odmietnem fotku… a už to ide: namyslený blavácky chuj :).

Skúsim prejsť cez niektoré témy, ktoré by mohli vniesť viac svetla. Ako vnímaš multikultúrnu spoločnosť? Slovensko je vnímané ako veľmi uzavretá krajina, kde sa len ťažko získava občianstvo. Každopádne, otázka je, či to nie je niekedy na škodu veci? Myslíš, že by nás iné kultúry nemohli obohatiť? 

Nie som zástanca multikultúrnej spoločnosti. Všade, kde to skúšali a skúšajú, sú obrovské problémy. Prisťahovalci žijú väčšinou izolovane, neprispôsobujú sa hostiteľskej krajine, jej zvykom a spôsobu života. Mnohí zneužívajú sociálny systém a často páchajú kriminálne činy. Angela Merkelová a takmer všetci normálni západní politici uznávajú, že multikulti zlyhalo.

Uvediem osobný príklad z mojej prvej návštevy Londýna, myslím v roku 2001. Vyrazili sme s Lumpom a priateľkami do Blackpoolu na festival Holidays in the Sun. Hneď po prílete nám dvaja černosi ponúkali na predaj mobil. Kamarátka sa s nimi začala dohadovať na kúpe, aj keď sme ju s Lumpom od toho odhovárali. O pár minút sa predavači rozbehli a okrem mobilu, čo jej chceli predať, utiekli aj s jej mobilom, ktorý jej vychmatli, keď si chcela vymeniť simkartu. Zavolali sme policajtov, tí nám ukázali fascikel, kde boli stovky čiernych recidivistov, že či ich nespoznáme. Nebola žiadna šanca na identifikáciu, tak policajti ani nič nespísali, dali nám však radu: Be careful! Presúvame sa niekam do južného Londýna, kde budeme spať u dvoch exgitaristov UK Subs, u Darryla a Noela. Čakáme v tme na zastávke busu a okolo nás sa začínajú pomotávať černosi. Nezdá sa nám na tom nič divné, keďže sme v prevažne černošskej štvrti, lenže Noel zrazu vyštartuje, chytí jedného pod krk, začne ním búchať o zastávku, šermovať mu päsťou pred ksichtom a niečo na neho kričať. My pozeráme jak puci, zhodili sme ruksaky na zem, černosi nadávajú a odchádzajú. Noel nám vysvetľuje, že nechceli nikam cestovať, ale ukradnúť nám naše ruksaky, tašky a foťáky… že ich pozná, sme pre nich lákavý cieľ. Na druhý deň, keď míňame skupinku mladých čiernych chlapcov, tak tí hneď začali robiť veľmi oplzlé gestá smerom k našim priateľkám. Ďakujem veľmi pekne za takéto obohatenie.

Samozrejme, že je množstvo príkladov, keď sú prisťahovalci neprispôsobiví miestnej spoločnosti. Ale zober si iný príklad, kam sa dostala Amerika vďaka prisťahovalcom?

Mne sa zdá, že by bolo lepšie, keby Amerika stále patrila Indiánom :).

Často býva argumentom, že prisťahovalci berú prácu. Ale ako je možné, že imigrant bez kontaktov, často bez potrebného vzdelania a bez jazykových zručností dokáže zobrať prácu miestnemu človeku?

Áno, je to veľký problém, aj preto je v Európe toľko nezamestnaných. Tieto roboty, o ktorých hovoríš, sú totiž veľmi slabo platené. Firmy vedia, že takúto prácu zoberú radi prisťahovalci, a preto ponúkajú len veľmi nízku mzdu. Dajme si hypotetický príklad – dokladač tovaru v supermarkete… V krajine, kde je veľa nekvalifikovaných prisťahovalcov,  túto prácu za, dajme tomu 500 euro, miestny nezamestnaný odmietne a radšej zostane na podpore alebo sociálnych dávkach, ktoré sú len o málo nižšie. V krajine, kde takí prisťahovalci nie sú, bude musieť firma ponúknuť najmenej 700 – 800 euro, lebo niekto im tam ten tovar dokladať musí. A tak bude nezamestnaných menej. Z prisťahovalectva profitujú len bohaté firmy, lebo vedia, že mnohí imigranti budú muklovať aj za almužnu. Preto nadnárodné korporácie podporujú a platia takých politikov a politické strany, ktoré majú liberalizáciu prisťahovalectva vo svojom programe.

Áno, ale v tomto prípade sú tí príživníci na sociálnom systéme tí domáci… Ďalšia vec, v západnej Európe je aj množstvo imigrantov zo Slovenska a Českej republiky. Tiež zoberú akúkoľvek prácu. Ak by museli ostať doma, dostávame sa opäť do uzavretej spoločnosti, kde si ľudia nemôžu vybrať, kde chcú žiť…

Áno, poznám na západe punkáčov, ktorí sú na podpore už dlhé roky, ale na tie sociálne dávky sa mu skladá formou daní jeho pracujúci otec, mama, brat, rodina, kamoši… Kdežto na nepracujúcich  imigrantov z tretieho sveta sa nikto z ich príbuzných a blízkych neskladá, žijú z daní pracujúcich krajín kam emigrovali, využívajú všetky benefity… a neprispievajú ničím. Nuž a Slovákov, Čechov, Poliakov atď. by som nazval  skôr „gastarbeitermi“, nie imigrantmi. Jednak sme všetci z EÚ a jednak veľká väčšina týchto pracovníkov sa po čase, keď si volačo zarobí, vráti domov. A aj tí, čo tam ostanú, nemajú žiadny veľký problém začleniť sa do tamojšej spoločnosti, keďže ten kultúrny background je veľmi príbuzný.

Na Slovensku je veľmi diskutovaná rómska otázka. Myslíš, že je dobrá poukazovať práve na tých neprispôsobivých z radov Rómov alebo možno ísť opačným smerom a poukazovať na pozitívne príklady, z ktorých je možné si brať príklad. Množstvo štatistík je často skreslených a médiá často vypichnú len tie najproblematickejšie veci ako je napr. prípad Oskara Dobrovodského, ktorého si podporil svojimi vyjadreniami…

Oskar bol punker už za komunistov, poznáme sa odvtedy. Je to človek, ktorý by ani muche neublížil a skorumpované média a politici ho teraz označujú za rasistu a nacistu. A to len preto, že nechce mať takýchto hrozných, vulgárnych a agresívnych susedov.  Pisateľovi toho článku o mne, zo srdca prajem, aby sa aj do jeho susedstva nasťahovali takíto milí občania, ktorí majú len trocha odlišnú mentalitu.  A na Slovensku je takýchto ľudí, ktorí trpia ako Oskar Dobrovodský, tisíce. Tisíce, alebo skôr desaťtisíce ľudí, ktorí sú dennodenne terorizovaní neprispôsobivými občanmi. A každým dňom je to horšie a horšie.

Jednoznačne je potrebné hovoriť pravdu a ukazovať pravdivý obraz o živote a problémoch tohto etnika. Ale aj o problémoch, ktoré spolunažívanie s týmto etnikom prináša majoritnej spoločnosti. Uvediem zase jeden konkrétny príklad: som pravidelným čitateľom  časopisu Týždeň.  Jedným z novinárov je tam Andrej Bán, ktorý píše zaujímavé reportáže, ale keď ide o Rómov, vyberá si len tie pozitívne príklady. Našiel rómsku rodinu, ktorá začala podnikať a hneď vyšiel článok o „našich skvelých Rómoch“. No a takéto reportáže mal pomerne často. Zdalo sa mi to trochu zavádzajúce, veď to, že niekto podniká, alebo si sám postaví dom, by malo byť normálne a skôr si myslím, že by sa mali  rozoberať a riešiť tie problematické veci: getá, osady, čierne stavby, kriminalita…

Po prvom kole župných volieb, keď sa Kotleba dostal do druhého kola, vyšla v Týždni rozsiahla reportáž z dedín a miest v ktorých mal Kotleba výrazný úspech. Z tej reportáže bolo zjavné, že situácia je tu kritická a ľudia ho volili preto, lebo chcú, aby konečne niekto začal riešiť problémy, ktoré tam neprispôsobivá časť rómskeho etnika spôsobuje.  A že ľudia v obciach, v ktorých žije stále početnejšia a početnejšia rómska populácia, sú naozaj zúfalí a budú voliť toho, o kom si budú myslieť, že sa bude týmto problémom seriózne zaoberať. No a pod týmto článkom bol podpísaný aj Andrej Bán. Tak mi bolo hneď jasné, že ak sa pod toto podpísal, tak tá situácia je naozaj katastrofálna. Keď som to dočítal, tak som hneď  napísal na facebook status, ktorý vzbudil veľký rozruch: „Som presvedčený o tom, že v druhom kole treba vo všetkých krajoch voliť oponentov Smeru.“

Poukazovanie na neprispôsobivých podľa mňa nerieši problém, naopak poukazovanie na dobré príklady, môže zmeniť vnímanie spoločnosti a napr. aj zamestnávateľov, aby nediskriminovali pri zamestnávaní, pretože často je fakt, že keď sa príde uchádzať o prácu Róm, nedostane ju. Toto je však vec rozdielneho názoru. Stále však nie je načrtnuté žiadne riešenie. Čo keby sa však všetko úsilie naopak sústredilo na Rómov resp. neprispôsobivých občanov – napr. keby tí najlepší učitelia išli do obcí, kde ľudia nechcú dávať svoje deti do škôl, pretože tam chodia rómske deti. Ak by sa tie najlepšie školy vytvorili práve tam, možno by aj majoritné obyvateľstvo chcelo mať deti práve tam…

Diskriminácia pri výbere do zamestnania je u nás trestná. Ale koho je to vina, že Rómovia sú vo všeobecnosti vnímaní ako ľudia, ktorí, povedzme to diplomaticky, nie sú väčšinou veľmi spoľahliví v práci?  To nie sú naše predsudky, to je realita, to sú skúsenosti. Ale som si istý, že obrovská časť majoritnej spoločnosti nepristupuje k Rómom rasisticky, len si dávajú väčší pozor, pretože už veľakrát s nimi mali nejakú negatívnu skúsenosť, rovnako ako niekto z rodiny a známych. Čo sa týka tých škôl, tak by som bol veľmi zvedavý, či by si dal svojho potomka do školy, kde je veľká časť žiakov rómska. A bol by som rovnako zvedavý, či by si v takej škole chcel učiť. Deti neprispôsobivých občanov nemajú o vzdelanie záujem, pretože ich tak vychovávajú rodičia. Keď budú tieto deti vychovávané v štátnych ústavoch, tak sa šanca na lepšie vzdelanie výrazne zvýši.

Vyššie si spomínal, že si pred druhým kolom volieb napísal, že je dobré voliť oponentov Smeru. V tomto konkrétnom prípade to však znamenalo voliť Kotlebu. Zásadná otázka je, či je lepšie voliť skorumpovanú mafiánsku stranu akou je Smer alebo voliť pravicového extrémistu Kotlebu? Tretia možnosť nebola…

Nuž, nám sa tu v Bratislave ľahko mudruje, keď neprispôsobivého občana vidíme akurát tak v televízii. Bolo jasné, že Maňka bude pokračovať vo funkcii, tak ako doteraz:  pre občanov nerobiť nič, len makať na svojich kšeftoch a na napĺňaní svojich vačkov.  To miestni voliči už teraz pochopili a preto volili Kotlebu. A veľmi dobre sa zachoval aj krajský šéf SDKÚ Kaník, ktorý neodporučil pred druhým kolom voliť nikoho. Povedal, že Maňka je zodpovedný za zlú situáciu v kraji, tak ho podporiť nemôže. Ten, kto volí Maňku a Smer, volí nárast extrémizmu. 

Veľmi všeobecná otázka, ako by sa podľa teba dal vyriešiť „Rómsky problém“ na Slovensku?

Nebude to vôbec ľahké, ale ja by som, po vzore Poľska, navrhoval zrušiť plošné vyplácanie sociálnych dávok a nahradiť ho vydávaním potravín, hygienických potrieb atď. v sociálnych výdajniach. Veľmi veľká časť sociálnych dávok totiž skončí u úžerníkov, v herniach, v drogách, alkohole a cigaretách. Deti neprispôsobivých občanov, ktoré žijú v chatrčiach, zničených bytoch a domoch a absolútne nevyhovujúcich hygienických a životných podmienkach, by mali byť odobraté do štátnej starostlivosti. Z detí, ktoré vychovávajú neprispôsobiví občania, vyrastú s obrovskou pravdepodobnosťou zase len a len neprispôsobiví občania.

Toto je naozaj diskutabilné. Ako si predstavuješ vyselektovanie tých detí, ktoré majú ísť do štátnej starostlivosti a ktoré nie? Druhá vec, ktorú spomínaš sú sociálne dávky. Podľa zverejnených prieskumov je väčšina sociálnych dávok distribuovaná medzi majoritné obyvateľstvo… 

Výber detí by robili nejaké komisie, sociálni kurátori, ktorí by problémové rodiny mali pod dohľadom a pravidelne ich navštevovali. Pod tento dohľad by automaticky patrili všetci, ktorí žijú v „sociálne vylúčených spoločenstvách“ teda v osadách a getách. Samozrejme aj bezdomovci a ľudia, žijúci štýlom ako susedia Oskara Dobrovodského. Ich deti už mali byť dávno odobrané kvôli hygienickým podmienkam, v akých žijú. Určite tiež deti, ktoré nechodia do školy, alebo tam chodia bez pomôcok a vôbec sa neučia. Rodičia dostanú jednu výstrahu, druhú a keď sa nezjedná náprava, tak nastupuje štátna výchova.

Štát si jednoducho nesmie dovoliť nechať vyrastať masu ľudí v takýchto podmienkach. Na mnohé z týchto osád už nemá štát ani žiadny dosah. Nechodí tam doprava, pošta… Lekári a požiarnici tam môžu prísť len s policajnou ochranou. Právo a zákon na týchto územiach neurčuje štát, ale nejaký vajda alebo zákon džungle, civilizácia tam mizne. Ako povedal na tlačovej konferencii Miroslav Pollák, splnomocnenec vlády pre rómske komunity: “ …teraz je to ešte o ľudských právach a o integrácii Rómov. Keď sa však desať rokov nebude nič robiť, tak nasledujúca stratégia môže byť o bezpečnosti štátu a územnej celistvosti Slovenska.“ Treba si uvedomiť a priznať, že je to naozaj hrozba a treba to začať okamžite riešiť. Samozrejme, že je pohodlnejšie nevšímať si problémy s neprispôsobivými občanmi, tváriť sa, že neexistujú, alebo, že nás sa to netýka. Určite je to tak pohodlnejšie, len sa nám to môže kruto vypomstiť.

Prieskum, ktorý tvrdí, že väčšina sociálnych dávok nejde Rómom, by som rád videl. Je to možné len v tom prípade, že sa ľudí pýtali: Ste Slováci, Maďari, Rómovia…? A podľa odpovedí to zapisovali. Podľa údajov, ktoré vyplývajú zo sčítania ľudu, sa totiž približne len jedna pätina Rómov na Slovensku hlási k rómskej národnosti. Ostatní udávajú najmä slovenskú a maďarskú. 

V Banskej Bystrici nedávno zvíťazil v župných voľbách kontroverzný predstaviteľ Slovenskej pospolitosti Marián Kotleba. Ako vnímaš jeho osobu a jeho zvolenie?

Ja som v prvom kole župných volieb v bystrickom kraji na facebooku veľmi aktívne podporoval  kandidáta SDKÚ Ľudovíta Kaníka, bývalého ministra práce a sociálnych vecí. Pravidelne som zdieľal a lajkoval jeho predvolebné aktivity, pretože to je asi jediný vrcholový politik, ktorý sa neustále snaží predkladať konštruktívne návrhy a zákony na riešenie problematiky neprispôsobivých občanov.

A bol som veľmi prekvapený, že na jeho úkor postúpil do druhého kola práve Kotleba. Nevedel som ani, že kandiduje.  Jeho zvolenie je samozrejme výsledkom neriešenia problémov s neprispôsobivými občanmi. Štandardné politické strany sa venovali roky rokúce len svojím kšeftom, len svojím tunelom, podvodom a boju o moc. Koľko by asi dostal Kotleba hlasov, keby rómsky problém neexistoval? 1%? 2%?

Ako vnímajú tieto otázky ostatní členovia kapely? Nebol nikdy problém, že si v podstate absolútne spojený so Zónou A? Je ťažké vystupovať ako individuálna osoba, ľudia si ťa zosobnia s kapelou a tak môže vystať otázka, čo na to ostatní…

Nerád by som hovoril za chalanov, ale je jasné, že nie na všetky veci máme rovnaký názor. O týchto veciach a problémoch sa ale pomerne často rozprávame, niekedy sa aj pohádame, ale veď to je normálne. Tomu tesnému spojeniu sa asi ťažko vyhnem, keďže som v kapele jediný zakladajúci člen, navyše frontman a aj autor väčšiny textov.

Na druhej strane by som sa s chalanmi veľmi rád podelil o rozhovory a iné aktivity, lenže im sa do toho nechce. Pošlem im napríklad otázky na rozhovor do nejakého fanzinu, s tým, nech mi odpovedia do týždňa… Ubehne 7 dní a dostanem len odpoveď na dve otázky od Tuleňa. Revo mi po urgencii odpovie na jednu a Lump neodpovie vôbec, povie, že mu blbne mail :) Nabádal som ich niekoľkokrát, aby častejšie odpovedali na našom fóre. Oni mi povedia, že veď aj tak sa tam každý pýta len mňa. Ja im hovorím, no jasne, že sa pýtajú mňa, lebo vedia, že vy im aj tak neodpoviete…

A samozrejme by som sa s nimi veľmi rád podelil aj o to otravné fotenie.  Tak to asi aj spravím, odteraz sa budem fotiť len s babami. Mužských záujemcov prenechám im :).

Dobre a ako zareagovali na ten článok o tvojej osobe oni? Ako to vnímajú?

Vnímajú to približne rovnako ako ja. Tiež to nechápu.

Rastislav Rogel – líder  kapiel Krátky procesu a Juden Mord. Ako vnímaš jeho osobu? Ako vnímaš jeho oslobodenie v prípade napadnutia v zaniknutom bratislavskom klube Obluda?

Poznám sa s ním niekedy od roku 1988.  Vždy, keď sme sa niekde stretli, tak bol ku mne normálny a priateľský. Myslím, že oslobodenie bolo správne, pretože sa nejednalo o trestný čin.

A prečo teda išiel do punkového klubu?

To neviem, ale tipujem, že mal čosi popité a chcel ukázať, že sa nebojí, chcel zamachrovať. Alebo to bolo možno nejaká stávka? Neviem.

To nemá logiku, že išiel zamachrovať… Jednoznačne išiel vyrývať. To je ako keby išiel Róm do podniku kde sa schádzajú náckovia…

Možné je samozrejme aj to, ale viem o tom len z médií, tie výpovede sa tam potom nejako menili, tak neviem. No ale prečo by nemohol ísť Róm do nejakej krčmy, kam chodia „nacisti“, alebo ktokoľvek iný do hociakej krčmy? Majú mať Rómovia svoje krčmy a ja do nej nemôžem ísť? Alebo tam nemôže vojsť nejaký sharp skin? Punkáči majú mať svoje, raperi svoje? Veď každý môže ísť do akejkoľvek krčmy do akej chce a nikto by mu v tom nemal brániť. No ale samozrejme sa musí chovať slušne. Ja chodím do krčiem a klubov, kde chodí hocikto, lavičiari, pravičiari, Rómovia a nikto s tým nemá žiadny problém. A tak by to, podľa mňa, malo byť. V krčme sa stretneme, porozprávame, vymieňame si názory, argumentujeme, môžeme sa aj pohádať, ale vždy rešpektujem právo toho druhého mať iný názor a nebudem sa s ním biť, ani na neho vykrikovať, že je kretén a nech vypadne, len preto, že má iný politický názor, má rád iný druh hudby, alebo fandí inému futbalovému klubu. Rozhovor s človekom, ktorý má iný názor je podľa mňa, a pre mňa, veľmi často obohacujúci.

Nevadí ti mať za priateľov ľudí, ktorí popierajú holokaust?

Neviem o tom, že by som takého mal.

Vyššie spomínaný Rogel spieva na albume Juden Mord skladbu Švindelkaust: „Koľkých sme vás upálili, milión či šesť, kde je vlastne pravda, my sa nedáme zviesť. Žid vládne svetu, klameš zas ty pes, skončíš v peci tiež!“

Juden Mord je samozrejme blbosť, veď to už vidíš z toho, že upálili… Ľudia tam boli udusení, plynom, nie upálení.

Ako vnímaš napadnutia v Nitre, z ktorých sú zábery? Aj takýto ľudia sa s tebou fotia a navštevujú koncerty Zóny A.

Pre mňa je to naozaj veľmi deprimujúce, keď vidím takéto veci. Tieto žabomyšie vojny, že mladí ľudia sa navzájom napádajú a tlčú pre nejaké pomýlené, veľmi pochybné názory, ktoré im ktosi, veľmi rafinovane, nabaláchal do hláv. Pravičiarom a skinheadom, že lavičiari a punkáči sú ich najväčší nepriatelia. A lavičiarom a punkáčom zase naopak.
Ja som bol vždy veľmi proti takýmto hlúpym vojnám, ktoré nepriniesli nikdy nikomu nič dobré, len rozbité papule a hlavy, polámané kosti, v extrémnych prípadoch ťažké zranenia a dokonca aj niekoľko ľudských životov. Mnohí mladí ľudia vybíjajú spústu svojej energie na takéto „vojny“. Obetujú im príliš veľa času a tak si ani nemajú šancu všimnúť, že náš skutočný nepriateľ sa na nás zhora, z parlamentu, z veží finančných centier, zo svojich rezidencií a víl len smeje a bezstarostne pokračuje v tunelovaní a v rozkrádaní štátu. Jediné, čo robia v politike poriadne, je neustále zvyšovanie daní a cien.

Skvelé bolo keď sme, za komunistov, sedeli v Mamute pri pive spolu, punkáči, metalisti, skini, depešáci… a všetci sme držali spolu proti tomu odpornému komunistickému režimu. A dnes je, podľa mňa, situácia podobná, všetci by sme mali držať spolu proti tomu ozajstnému nepriateľovi. A tým sú skorumpované gorilácke politické strany, finančné skupiny, nadnárodné korporácie a kartely, banky a všetci títo paraziti, ktorí nás každodenne vyciciavajú a pomocou pôžičiek, hypoték a umelých kríz sa snažia urobiť z nás všetkých svojich otrokov. Keď sa všetci zjednotíme a spojíme, tak zvíťazíme!

O autorovi

3 komentáře

  1. ivanh0e 09/02/2014 at 15:27

    Tento rozhovor len potvrdzuje aky je Koňýk schizofrenik vo svojich nazoroch. Odpoveda na to, co chce a trapne sa vykruca. Uvahy o multikulturalizme na urovni dedinskeho ozrana, informacie ma vyhradne z bulvarnej tlace.
    Jo a mimochodom – nacisti palili mrtvoly ludi, ktorych zabili roznym sposobom. Takze odvolavat sa na plynove komory v momente, ked sa bavime o kamaratovi, ktori siri osvienčimsku lož – je skutocne dementne.

  2. Alan Mukačevo Kikušek 09/02/2014 at 22:26

    Fakt je akoze v pohode, ked dostane otazku na juden mord, ze na nu neodpovedal?

  3. Standa z Uranova 11/04/2014 at 21:44

    No řek´ bych, že Koňýk nemá až tak nemožné názory. Položte podobné otázky lidem, kteří jezdí na punkové koncerty nebo festivaly. Buď vám nikdo neodpoví, protože jej tyto věci nezaujímají a vlastně není ani schopen formulovat názor, nebo ten kriticismus zvláště vůči Cikánům nebude o nic menší. S mnohým řečeným nesouhlasím, ale jsou to názory člověka, který se podle mého soudu snaží dobrat podstaty věci. A přemýšlí o tom, co se děje kolem nás. A zatím jsem na punkové scéně nepotkal mnoho filosofů, kteří dokáží vše rozebrat s nadhledem, bez klišé, bez často zužitkování jen vybraných zkušeností a zdrojů informací. Koňýk není patnáctiletý harant, má názor, životní zkušenost, diskutuje a nepošle vás do hajzlu. Je rozhodně dobré vystupovat proti nesnášenlivosti ve společnosti. Ale musí to být bez nesnášenlivosti…

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com