Kids and Heroes
Kabinet hudebních kuriozit, vol. IX: E-X-E
Tony Youngfield 11/01/2016 Magazín

Mé pátračské sklony, hodné amatérského soukromého detektiva, mi umožnily odhalit jednu šokující a neodbytnou pravdu – poslední díl kabinetu spatřil díky kolegyni Kate světlo světa loni v červnu! Uplynulo mnoho času, pesimističtí čtenáři, jež si tuto obskurní rubriku oblíbili, už si rvali vlasy nad tím, že dalšího dílu se nikdy nedočkají, zlí jazykové skákali nadšením a optimisté se v skrytu smáli a spoléhali s nadějí na naši snahu.

Od loňského jara jsem občas pracoval na jednom nápadu, který jsem chtěl do kabinetu dostat. Psaní mi ale nešlo, jak bych si představoval, bylo to peklo, a v průběhu tvůrčího procesu jsem si uvědomil, že osobnost, o které byla řeč, byla kuriózní spíše sama o sobě a vlastním příběhem, po hudební stránce se bohužel žánrově nejednalo o nic zvláštního a výjimečného. Pro zvídavé čtenáře, jimž byl nasazen brouk do hlavy, existuje naděje, že i onen nakonec odložený nápad by se někdy mohl objevit v mimořádném, svátečním nebo „bonusovém“ dílu kabinetu. Původní plán šel k ledu, nicméně náhrada se na seznamu obskurních hudebních záležitostí nacházela již dost dlouho a říkala si o zpracování. Posuďte sami, zda se čekání vyplatilo – po dlouhé době jsme zpátky. Dost řečí, pusťme se do devátého Kabinetu hudebních kuriozit.

E-X-E. Znáte někdo šílenost, nesoucí tento název? Já jsem ji objevil klasickým způsobem, typickým pro někoho, kdo hledá cokoli raritního nebo zapomenutého. Před časem za mnou přišel otec s tím, že má starou kazetu z druhé poloviny osmdesátých let, na které jsou nahrávky z německého rádia Bayerischer Rundfunk (BR), kde běžel pořad s podivným názvem Zündfunk. Ten vznikl již v roce 1974 na rádiu Bayern 2 jako magazín pro mládež a zaměřoval se na alternativní literaturu, popkulturu a hudební žánry mimo mainstream; kriticky se navážel do politické situace a trefně komentoval dění v Německu – vymezoval se proti zavírání center pro mladé, vyjadřoval se k situaci kolem takzvaného „Německého podzimu 1977“, k protestům proti atomové energii, pádu Berlínské zdi i k vzestupu pravicového extremismu na počátku devadesátých let. V polovině let sedmdesátých obecně vznikalo v německých rádiích (vzhledem k tehdejší situaci a režimům pouze v západním Německu, samozřejmě) mnoho takto a podobně zaměřených pořadů pro mladé.

Nyní ale zpět k inkriminované kazetě – mezi všemožnými šílenostmi se skvěla jedna, která mě svým zvukem hned upoutala – i přes nízkou kvalitu nahrávky bylo slyšet, že jde o nějaký kuriózní zapadlý thrash metal, až komicky uřvaný, řádně odsýpající, sice neznámý, nedal se mu nicméně upřít určitý potenciál. Dokázali jsme vyposlechnout, že song se jmenoval Crib Death. Stačila malá pomoc moderní doby a chvilka hledání na internetu a přišel jsem na stopu kapele E-X-E. Je potřeba zmínit, že k songu Crib Death bylo velmi vtipně vybráno intro, jehož část byla na pásce také zachycena. Jen si představte, jak komického efektu docílíte tím, že před zběsilý burácející thrash metalový kousek šoupnete cinkavou dětskou melodii. Šlo o německou ukolébavku z počátku 19. století, jež se objevila jako součást lidové slovesnosti. Jmenovala se Guten Abend, gut‘ Nacht, zpracoval ji v druhé polovině 19. století Johannes Brahms pod jednoduchým názvem Wiegenlied (Ukolébavka) a stala se jednou z nejslavnějších ukolébavek.

Kapela E-X-E vznikla v roce 1984 v New Yorku. Zakládající členové napřed zvolili název Executioner, když ale zjistili, že v Bostonu v té době hrála skupina stejného jména, pozměnili označení svého projektu na krátké E-X-E. Několika zasvěceným, kteří tento název znají, a nevyvolá jim jen asociaci, spojenou s příponou spustitelných souborů v počítači, se vybaví bláznivá lokální kapela, jež drtila thrash metal, vydala dvě alba a získala si malou základnu věrných fanoušků, utvořivších kolem ní určitý kult; větší pozornosti se jí nikdy nedostalo a poté se její stopa záhadně vytratila…

Tvrdé debutové album E-X-E vyšlo u obskurního vydavatelství Shatter Records v roce 1987, jmenovalo se Stricken By Might a nacházelo se na něm deset tracků, oscilujících žánrově mezi speed, thrash a power metalem. Opět je potřeba klást důraz na to, že ze zvuku alba jde slyšet trocha nadhledu a ironie – přehnaná kytarová sóla vyznívají až komicky, u uřvaných pasáží nebudete házet hlavou ani hrozit pěstí, donutí vás spíše k potměšilému úsměvu. Mě ale například rozesmál i obrázek na obalu alba – děsivý démon mi připomněl časy starých počítačových her, hlavně prvních stříleček z vlastního pohledu, jako byl legendární DOOM. Texty byly, jak se dá očekávat, zaměřeny na morbidní a negativní témata, jako je smrt, nenávist, vztek nebo vztah k náboženství. Songy na albu sice trochu splývaly, ale objevily se i „vyčnívající“ kousky v čele již zmiňovaným nářezem Crib Death.

Sicker Than I Thought je název druhého alba kapely, jež spatřilo světlo světa v roce 1990 – vydáno bylo u záhadné společnosti Barricade Records. Ostatně, když se nad tím zamyslíme, obě vydavatelství, u kterých E-X-E vydávali, už zanikla a slehla se po nich zem. Album Sicker Than I Thought přineslo rychlejší thrash metal a objevil se na něm nový zpěvák. Za zmínku opět stojí obal alba, tentokrát s podivným surrealistickým obrázkem. Stopy E-X-E se pak vytrácejí v roce 1991.

Je zvláštní shodou náhod a synchronicitou, že loni se objevili tři členové původní sestavy a fungování šílenosti jménem E-X-E obnovili. Na kapelním bandcampu si lze dokonce poslechnout nové EP Anti-Hero With A Thousand Faces, to už ale bohužel nemá ono old schoolové kouzlo a sklouzlo spíše k hard rockovým a progressive metalovým tendencím.

Těžko říci, je obtížné soudit, nicméně je dost možné, že kdyby se E-X-E dostali k většímu vydavatelství, získali by více fanoušků a šanci prorazit do světa. Je ale podle mě zbytečné pohybovat se na poli spekulací – E-X-E zůstanou jednou z dlouho ztracených osmdesátkových kapel, které vydaly jedno, dvě alba, způsobily menší senzaci a rozruch, přičemž jejich kultu jakékoli obnovení činnosti spíše uškodí, než pomůže.

O autorovi

V K&H od června 2013. Od klasiky, jazzu, rock'n'rollu, country, rhythm'n'blues, swingu nebo rockabilly, přes ska, reggae, rocksteady, 2 tone, northern soul, punk, oi!, hardcore až po psychobilly, goth, surf, garáž, psychedelii nebo folk a celtic. 55% rock'n'roller, 69% skinhead, 77% punk rocker, 161% tolerant human being and hooligan gentleman. Bohemians 1905, St. Pauli. Music, writing, movies, friends and booze... Gimme more!!!

Comments are closed.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com