Kids and Heroes
Get Dead/The Uprising/Toy Guitar/Lost In Society – Great Thieves Escape 7“ Split
Tony Youngfield 12/10/2015 EP, Recenze

Na konci letošního července se na našem webu objevila zpráva od kolegy Dannyho o tom, že v říjnu vyjde u True Trash Records sedmipalec, čtyř-split kapel ToyGuitar, Get Dead, Lost In Society a The Uprising. Čas letí jak splašená mrcha, říjen je tady a slibovaný sedmipalec právě vychází. Pojďme se podívat na čtyři kapely, které se na desce s názvem Great Thieves Escape sešly, a na čtyři jejich songy, které byly nahrány jako novinky exkluzivně pro tento projekt.

Fošnu otevírají punk rockoví Get Dead ze San Francisca songem Coma State. Jedná se o důstojný a svižný úvod – v tvorbě kapely se píseň řadí k těm tvrdším věcem. Get Dead fungují od roku 2007, pocházejí ze San Francisca a samozřejmě vydávají, kde jinde, než u Fat Wreck Chords. Mají za sebou několik plnohodnotných alb i EP a na scéně již nejsou nováčky. Potěší posluchače, kteří mají rádi kombinaci atmosféry skejťácké Kalifornie osmdesátých a devadesátých let, upřímného punk rocku, přecházejícího až do hardcore a rock’n’rollu po vzoru Born To Lose a melodických protest songů ála Anti-Flag, udělají ale radost i milovníkům například Dead To Me, Hot Water Music nebo Downtown Struts. Get Dead na vlastních albech kombinují zmíněné prvky se střídáním akustických a elektrických kytar, ona akustická a písničkářsky folkovější stránka připomíná Swingin‘ Utters nebo Nowherebound. Se songem Coma State si zase skočili do tvrdších vod, zpěvákův uřvaný hlas se snoubí se svižným tempem, najdeme tu chaotické pasáže i melodickou basovou linku, nechybí ani temný, nepříliš optimistický text; tečkou za songem je nasrané zvolání „Fuck!“

Na kalifornské Get Dead navazují němečtí punks The Uprising z Berlína. Song s názvem Horizon drží svižné tempo nahrávky a připomíná třeba The Bouncing Souls, Gaslight Anthem nebo Against Me!, zkrátka modernější melodický punk amerického střihu, čerpající ze starších vzorů. Berlínští The Uprising se potkali, když byli na turné s původními kapelami, které také nebyly úplně neznámými jmény – Far From Finished, Fast Motion Frontkick – a od doby, co se dali dohromady, sypou melodický street punk, ovlivněný rock’n’rollem. Jejich hvězda stoupá, letos měli fans možnost posoudit kvality kapely na festivalu Mighty Sounds; Uprising hráli se jmény, jako jsou Pennywise, Bombshell Rocks nebo Leftöver Crack. Song Horizon má oproti předchozímu optimističtější text, pojednávající o životě na cestě, na turné s kapelou. Je učesanější, hraje na mírně melodičtější strunu, ale nařvaným hlasem oplývá i zpěvák Uprising, s čímž korespondují ostré kytary. Nejen textem, i celkovou atmosférou song šlape, asi jako když si s kapelou koupíte fungl novou nadupanou dodávku a ženete ji vstříc šíleným dobrodružstvím.


Se třetím songem splitka přichází paradoxně mírné zklamání. Kalifornská senzace ze San Francisca, kapela ToyGuitar kolem Jacka Dalrympla (One Man Army, Dead To Me, Swingin‘ Utters, The Re-Volts) se tentokrát moc nepředvedla. O Jackovi se říká, že na co sáhne, je zlaté a povede se – to bohužel v tomto případě není stoprocentní. Song Wake The Dead má sice úžasně cvoklý a surrealistický text, plný metafor a alegorií, tím ale většina jeho předností končí. Nejen, že slevuje z tempa, působí utahaně, čímž mezi svižnějšími tracky vypadá poněkud nepatřičně, ale hlavně to není žádný hit, který by od ToyGuitar člověk třeba čekal na počinu, jako je tento. Velmi průměrné vyznění nezachrání ani kouzelný zvuk kapely, který tentokrát působí až moc špinavě. A Jackiemu nejde rozumět ani slovo. Jsou zpěváci, kterým nejde rozumět nikdy. Jsou takoví, kterým je vždy krásně rozumět. Nakonec, existují takoví, jako je Jack – občas mu rozumíte parádně, někdy vůbec. Další song ToyGuitar tak zůstane bohužel jen průměrným garážově – surfově – rock’n’rollovým zářezem.

Great Thieves Escape uzavírají američtí Lost In Society z New Jersey songem s názvem Second Chances, který po utahaných ToyGuitar vrací nahrávce tempo. Lost In Society hrají poctivý melodický punk rock východního pobřeží USA, fungují od roku 2004 a za více než deset let ježdění na turné si zahráli například s Bad Religion nebo Bouncing Souls a letos se poprvé podívali do Evropy. Na kontě mají dvě plnohodnotná alba, jedno EP, Great Thieves Escape je jejich třetí účastí na splitu a objevili se i na několika kompilacích. Song Second Chances oplývá mírně depresivním textem, plným melancholie, ale má slušný odpich a je parádním lehkým rozloučením a koncem alba. Zvukově navazuje na kapely, jako jsou již zmínění Bouncing Souls, jako bych zaslechl ozvěny například méně známých Pivit. Jednoduchá melodie, nabroušené kytary a ostrý hlas zpěváka zapadají do trendu, nastoleného prvními dvěma kapelami na splitu.

Závěrem lze říci, že jsem už slyšel povedenější a vyváženější splity a kompilace, nicméně když zvážím pro a proti, Great Thieves Escape nakonec za pozornost stojí. Čtyři fungl nové songy od čtyř nadějných kapel, přidejte pěkný a povedený retro design obalu, který má na svědomí Stefan Beham – ten spolupracoval například s NOFX nebo Lagwagon – a možnost vlastnit jeden z pěti set vinylů z limitované edice, která vychází ve třech různých barevných provedeních, i s download kódem. Split vinyl vychází ve spolupráci True Trash Records a Flix Records. Album si lze objednat třeba zde.

Info

Label: True Trash Records, Flix Records

Rok vydání: 2015

Tracklist
  1. Get Dead – Coma State
  2. The Uprising – Horizon
  3. ToyGuitar – Wake The Dead
  4. Lost In Society – Second Chances

O autorovi

V K&H od června 2013. Od klasiky, jazzu, rock'n'rollu, country, rhythm'n'blues, swingu nebo rockabilly, přes ska, reggae, rocksteady, 2 tone, northern soul, punk, oi!, hardcore až po psychobilly, goth, surf, garáž, psychedelii nebo folk a celtic. 55% rock'n'roller, 69% skinhead, 77% punk rocker, 161% tolerant human being and hooligan gentleman. Bohemians 1905, St. Pauli. Music, writing, movies, friends and booze... Gimme more!!!

Comments are closed.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com